lördag 12 maj 2012

Double D day

Inkvartering Dalen
Efter en eftermiddag i Vilshärad så är det dags för en stunds vila. Och det är alltid lika skönt att rulla in på parkeringen i Dalen när prognosen visar som den gjorde. Pär "Styret" och jag hade bestämt oss vara på plats när vinden var där. Prognosen visade väst 16-18 kanske en aningen syd i vinden under hela natten och morgonen för att sen vrida mer mot nord vid 10 tiden. Under hela natten så hördes vinden på utsidan bussen och man kände hur den ryckte och slet i bussen. Det var svårt att somna när tankarna mest var i hur det skulle se ut på vattnet när man vaknade vid 5 när klockan skulle ringa.

När vi vaknade var det lite dåligt med vågor faktiskt men vi riggade upp våra 4,0or och satte oss och åt lite frukost i bussen i lugn och ro. Det är alltid lite svårt att se hur mycket det blåser i Dalen så var lite osäker på om det skulle räcka med 4,0 när jag gick ner vid 6 tiden. Men det behövde jag verkligen inte vara för jag planade iväg direkt när jag kom i vattnet och var snarare överriggad.

Jag kryssade upp till brytet och vinkeln var nästan för bra, om den nu kan vara det. Väl uppe så var det svårt att hitta bra vågor i början och efter en lite stund gick jag in för att skaka in lite värme i händerna och för att dra lite till i seglet. Och när jag stog där så ser jag hur fina linjer det rullar in längst in i bukten det är ju här vi ska köra!! Ut igen och och linjerna blev bara bättre och bättre och det var grymt vilka vågor man kunde få. Jag hade flera med 6 ordentliga svängar på och fina träffar. Målet med dagen var att flytta händerna och inte svänga i vitvatten utan sikta på läppen eller ren våg. Och det tycker jag att jag lyckade med och sattsade fullt på många vågor.

Dalen är nog det spot som jag tycker är det bästa i Sverige som jag har seglat och jag trivs verkligen där, tänk om det skulle kunna gå av där ännu oftare. Tack Styret för det trevliga sällskapet som alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar